Yoga - Reisverslag uit Indore, India van Annika Ja - WaarBenJij.nu Yoga - Reisverslag uit Indore, India van Annika Ja - WaarBenJij.nu

Yoga

Blijf op de hoogte en volg Annika

23 November 2016 | India, Indore

Na weken te zijn ondergedompeld in de wereld van yoga (en ALLES wat daarbij hoort), voelt mijn lichaam zwaar aan en lijkt mijn breincapaciteit zijn maximum te hebben bereikt.

Het lijkt me leuk jullie een beetje mee te nemen in de wereld van yoga zoals ik die de afgelopen weken heb ervaren.

Hou je vast.

Laten we beginnen met de Yoga Sutra (een ruim 2200 jaar oud geschrift dat de wetenschap van de yoga beschrijft in zo een 200 aforismen). Hierin wordt onder andere het achtvoudige pad van yoga beschreven dat we volgen en er alsvolgt uitziet:
1. Respect voor anderen (Yama). Dit houdt o.a. in: geen geweld (fysiek en mentaal), eerlijk zijn en niet stelen.
2. Respect voor jezelf (Niyama). Zuiverheid, zelf-discipline, tevredenheid en overgave/ vertrouwen.
3. In harmony zijn met je lichaam (Asana). Een houding uitvoeren in ontspanning, met stabiliteit en 'awareness/ total presence'.
4. In harmonie zijn met de levensenergie middels ademhalingsoefeningen (Pranayama).
5. Concentratie (Dharana)
6. Controle van de zintuigen (Pratyahara), het terugrekken van de zintuigen.
7. Meditatie (Dhyana); het beperken van de geest tot 1 object.
8. Het uiteindelijke doel; verlichting (Samadhi)

Samen met de Patanjali Yoga Sutra, vormt de Bhagavad Gita een van de belangrijkste bronnen van de yogafilosofie uit de Indiase geschiedenis. Die moeten we dus ook kennen. Het is een enorm episch gedicht dat veelal als levensgids wordt gebruikt waaruit een groot aantal levenswijsheden te halen valt.

Daarnaast hebben we de namen van de yoga Asana's (houdingen) die we in het Sanskriet en Engels moeten kennen. Zoals Simhagarajanasana, Paschimottanasana en Supta Pawanmuktanasana. Ai. Ai. Ai. Deze moet je vervolgens uitleggen, demonstreren en toelichten waar de houdingen voor werken en wanneer je deze niet kunt doen. Of welke variaties er op de houdingen zijn. En uiteraard de Pranayama's (ademhalingsoefeningen); zoals Anuloma Viloma Pranayama etc.

Ondertussen is het een achtbaan met meditatie ervaringen van zwarte opslokkende wervelwinden tot helder witte verwarmende lichten en bloemen die openvouwen. Van zware armen en benen tot intense energiestromen. Een zwaar gevecht tegen constante gedachtes, verlangens en verwachtingen. Bewustwording van gedachtes en denkpatronen.

En oja, er zijn ook drie gebeden die we moeten kunnen voorzingen (IN HET SANSKRIET).

Er is een vast dagindeldig die er alsvolgt uitziet: Elke ochtend sta ik om 6 uur op waarna ik tot 7 uur heb voor het zelf oefenen van mijn gekozen yogahoudingen en ademhalingsoefening. Op maandag, woensdag en vrijdag maken we ook even tijd vrij voor een heerlijke neusreiniging - volgt in filmpje. Om 7 uur begint de yogales voor de mensen uit de omgeving en aanwezigen op de Ashram. Hierin hebben wij zelf ook de mogelijkheid om les te geven, erg leuk! Rond een uur of 8.30uur is de les afgelopen nadat deze is afgesloten met een meditatie. Tijd voor ontbijt; papayas, bananen, chai, groene mandarijnen en melk rechtstreeks van de koeien (soms met het stro er nog in). Vervolgens heb je een uur voor Karma yoga (meehelpen op de Ashram met wat dan ook). Zo kan je bijvoorbeeld schoonmaken (je eigen kamer telt helaas niet mee), afwassen, koeien voeren, onkruid wieden, verven etc etc. Dan is het tijd voor twee lesblokken, bijvoorbeeld: Yoga, Filosofie, Atonomie, Yoga therapie, Ayurveda etc. Hierna is het tijd voor lunch; chapatis, rijst, groenten, dhal. Erg lekker! We eten meestal al zittend op de grond. Dan heb je twee uur vrij waarin je huiswerk kunt maken, oefeningen kunt doen, kunt slapen, douchen, je kamer schoonmaken of wat je wil. 's Middags zijn er weer twee lesblokken, gevolgd door Bhakti yoga (gebedsritueel waarin we muziek maken - alle trommels en fluiten worden uit de kast gehaald -, zingen en iedereen mag een paar rondjes met een waxinelichtje en wierook maken). Gevolgd door meditatie van ongeveer een uur. Dan valt iedereen om van de honger - dus jeej nog meer chapatis en pittige groenten - huiswerk inleveren. En bedtijd. Op - een - kei - hard - bed (als ik op mijn zij slaap wordt ik wakker van de pijn in mijn heup haha!).

Het is erg grappig om te zien hoe de verschillende mensen met verschillende achtergronden zich in deze totaal andere omgeving bewegen (eentje vanuit het platte land in Amerika of de welvarende vrouw gewend aan veel luxe en een Italiaans luidruchtig gezelschapsmens - waarvan stilte tijdens het eten wordt verwacht..). Iedereen (verplicht) op zoek naar zichzelf met respect en nieuwsgierigheid naar de ander. En er wordt veel gelachen!

Wat vliegt de tijd, wat een tijd, wat een ervaring. Ik kan het nog steeds niet allemaal bevatten.

Nog maar een kleine week in India waarna het tijd wordt voor de Filipijnen. En slaap. Ha!

Veel liefs!

• 24 November 2016 - 16:23

Hanneke:

Lieve Annika, wel heftig allemaal zeg! Kan me voorstellen dat je hoofd vol zit, maar ik denk wel
    dat je het niet had willen missen! Nu lekker gaan relaxen en slaap inhalen hahah. Heel veel kusjes en heel veel plezier verder! Tot gauw maar weer

• 24 November 2016 - 18:26

Judith:

Heerlijk! Voluit zingen, fluiten en trommelen! Geniet er van!

• 24 November 2016 - 19:43

Elly:

Lieve Annika, prachtig verslag en heel herkenbare foto's. Ik denk de geur erbij (en het stof) en ik ben weer in India. Heel veel plezier verder. Xx

• 26 November 2016 - 11:48

Menno Brockhus :

Hallo Annika,

Mooi verslag. Met veel plezier gelezen. Heftig maar erg gaaf.. ga je met veel plezier volgen op je mooie avontuur...
    Dikke knuffel en have fun...

Menno.

• 06 December 2016 - 01:29

Annika Ja:

Oh ik zie jullie reacties nu pas! Wat leuk! Liefs!